Wednesday, July 9, 2008

Dua rakan selamatkan warga tua dari lemas

oleh Nurraihan Abdul Hamid

Dua orang murid sekolah, Muhammad Syarifuddin Zainal dan Syahrul Ili Sani, telah menyelamatkan seorang lelaki tua yang telah terjatuh ke dalam Sungai Singapura. Mereka sedang bersembang di hampir Sungai Singapura apabila terlihat lelaki tua itu, yang berumur 66 tahun, terjatuh ke dalam sungai. Mujurlah, mereka pandai berenang dan terus terjun untuk menyelamatkan warga tua itu.

Selepas membaca artikel ini, saya berasa amat gembira kerana saya menyedari bahawa terdapat ramai orang yang amat bertanggung jawab di dalam Negara ini. Ini juga akan mempertingkatkan masyarakat Singapura.
Artikel ini mempunyai beberapa pertalian dengan kehidupan saya kerana saya seorang murid dan, walaupun saya tidak pernah menyelamatkan seseorang, saya pernah menolong beberapa orang. Artikel ini menunjukkan bahawa tindakan saya amat dihargai.

Saya telah belajar bahawa kita harus berani untuk menolong orang lain, terutamanya, dalam sebuah peristiwa dalam mana nyawa seseorang di dalam risiko. Kita juga harus menghargai kehidupan kita, lantaran nilainya.

Pada pendapat saya, kita semua harus berkelakuan baik kerana tindakan kita akan menjejas kehidupan kita dan kehidupan orang lain. Saya juga berasa bahawa perbuatan seperti ini harus dihargai dan dipuji.

No comments: