Tuesday, June 9, 2009

Cuti Sekolah

Halo,
ahh...cuti sekolah ini sungguh membosankan.

Saya tidak betah menunggu-nunggu pelancongan keluarga saya ke Malaysia. Walaupun negara ini dekat dengan Singapura, cara dan gaya hidup rakyat Malaysia sungguh berbeza dan menarik. Bagaimana bunyi gendang, begitulah tarinya. Saya tertarik dengan cara mereka menjangkau imbangan antara budaya tradisional mereka dan gaya hidup dunia moden. Meskipun terdapat ramai yang memperlakukan Malaysia sebagai sebuah bandar yang mempunyai beberapa persamaan dengan Singapura, Malaysia merupakan sebuah negara yang amat istimewa.

Setiap pelancongan harus membolehkan seseorang meloloskan diri daripada cengkaman ranjau-ranjau hidup yang berasal daripada kehidupan seharian seseorang. Ia harus menenangkan fikiran yang tidak keruan dan melegakan pancainderanya. Bagi saya, masa yang lalu di dalam kapal terbang merupakan salah satu perkara yang sentiasa saya nikmati dan yang amat berkenan pada saya. Saya suka merenung awan yang terkapung-kapung di langit, yang seolah-olahnya menyelubungi bandar-bandar yang lalu di bawah.

Saya masih dapat mengenangkan lawatan kami ke Muzium Peranakan Singapura...Alangkah menarik budaya Peranakan dengan cara mereka menyambut sambutan-sambutan istimewa mereka. Peralatan rumah orang Peranakan juga persis artifak emas yang diperlihatkan untuk menunjukkan keistimewaan rumah mereka. Selain daripada mempelajari budaya dan sejarah Peranakan, kami juga telah meluangkan masa bersama-sama dan ini amat menyeronokkan.


Nasihat bagi semua yang akan melancong pada masa cuti sekolah ini:
Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung.
:)

No comments: